Tips och råd

Hurra, du har du gjort den riktigt tuffa delen av förberedelserna! Nu kan du klappa dig på axeln och känna att du gjort ett bra jobb. Orkar du med mer information (men inga mer hemläxor om du inte vill, jag lovar och svär) kommer här några råd som kan komma till nytta. 

 
 

Skapa en egen #hashtag

Gör en egen hashtag som du uppmuntrar dina kunder att använda. Ha en tävling låt säga en gång i månaden där du ger bort en vara/en korg med flera produkter/ett presentkort i din butik/vad du vill till en av de följare som använt taggen på en av sina bilder i deras privata flöde. 

 

Tävlingsregler à la facebook

"Gilla vår sida och dela bilden för att ha chansen att vinna!" Tyvärr, den uppmaningen kan få ditt konto nedstängt av Facebook. Deras policy förbjuder nämligen just den typen av krav, något som väldigt få har koll på. Sannolikheten att Zuckerberg & co skulle se just ditt inlägg och stänga av ditt konto är väl inte så stor, men det känns som en onödig risk att ta. Medan det är förbjudet att kräva att tävlingsdeltagarna ska gilla eller dela något är det helt i sin ordning att föreslå det. "Gilla gärna vår sida" är alltså en riskfri uppmaning.

 

Tävlingsregler à la svensk lag

Lotteri, alltså chansen att vinna en tävling utan att göra någon form av prestation, är förbjudet enligt lag i Sverige. Du får med andra ord inte ha en tävling där du lottar ut ett pris hur som helst, till exempel till följare som gillat en bild eller liknande. För att det hela ska vara lagligt måste de ha utfört en uppgift som du sedan bedömer.