7 frågor för att identifiera ditt personliga varumärke

 

Jag fattar. Loggan, färgerna och all grafik är ju det roliga när det gäller ditt personliga varumärke! All kreativitet som nu får komma fram och forma till något fint.
Men ”snygg men oäkta” är inget att hänga i julgranen oavsett om vi pratar personer eller personliga varumärken, så du behöver göra en hel del jobb innan vi kommer till färger och piff. Du måste veta ditt varumärkes personlighet innan du kan översätta det till visuella element som faktiskt håller i längden.

Vet du inte vad ditt varumärke står för kommer du att byta logga, färger och typsnitt så ofta att dina kunder inte känner igen dig efter en stund. Det blir som att plastikoperera ansiktet om och om igen: ingen vet längre vem du är när de träffar dig. Ingen hit.

 

För att ta reda på inriktningen på ditt personliga varumärke kan dessa sju frågor vara en bra start:

1. Om ditt varumärke var en känsla, vilken skulle det då vara?

Glad, sofistikerad, seriös, barnslig, professionell? Du behöver verkligen inte begränsa dig till enstaka ord. Du får gärna beskriva din önskade känsla med meningar.

 

2. Om ditt varumärke var en färg, vilken skulle det då vara?

Glöm allt du lärt dig (eller vad någon killgissare sagt) om färgpsykologi. Känn snarare än tänk efter: vad är ditt varumärke för färg eller färgskala? Neongul? Naturfärger? Mörkblå? Mustiga höstfärger?
Återigen behöver du inte begränsa dig till en enstaka färg, utan kan tänka i färgskalor.

 

3. Om ditt varumärke var en låt eller en musikgenre, vilken skulle det då vara?

Den här frågan brukar tydliggöra vilken inriktning man är ute efter på ett väldigt påtagligt sätt. För det är ju en viss skillnad på Come away with me med Norah Jones och någon discokavalkad av Alcazar. Visst fick du en tydlig känsla nu?

 

4. Om ditt varumärke var en doft, vilken skulle det då vara?

För det är en viss skillnad på ett varumärke som är en pion och ett som är en mandelkubb, eller hur?

 

5. Om ditt varumärke var ett djur, vilket skulle det då vara?

Kanske är det en alfa-varg som leder sin flock, en sengångare eller en fjäril?

 

6. Om ditt varumärke var en filmkaraktär, vem skulle det vara?

Är det den fritänkande Donna (Meryls Streep) i snickarbyxor från Mama Mia, eller samma skådespelerskas respektingivande karaktär Miranda Priestly i Djävulen bär Prada? Kanske Elsa från Frost – eller Anna?

 

7. Om du skulle klä ditt varumärke, vad skulle det ha på sig?

Glider det in i rummet iklädd glittrig balklänning med stilettklackar, khakishorts och fotriktiga sandaler eller prydlig dräkt med knytblus?  

Om inte de här frågorna funkade: testa att komma på andra liknelser som hjälper dig. Det spelar egentligen ingen roll vilka frågor du ställer – det viktiga är att du får en tydlig bild av vad ditt varumärke är (och inte är) här.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

Varför du behöver hitta din unika röst

Nästa
Nästa

Fånga din drömkund ”above the fold”