Företagsfotografering: så går det till

 

Om du gillar mina bilder och känner att du vill jobba ihop med mig kanske du funderar lite på hur det hela går till? Tänkte väl det.

Jag gillar också att ha lite koll på läget innan jag kastar mig in i nya saker, så jag förstår dig fullkomligt. Så här kommer en överblick över hur ett samarbete med mig kan se ut:

1. Konsultationssamtal

Om du känner att ”Yes, det här är rätt fotograf för mig!” (eller har fler funderingar som du vill reda ut innan du bestämmer dig) hör du av dig till mig för ett första kostnadsfritt konsultationssamtal. Vi kan ta det på telefon, live eller digitalt.

2. (Skojig) hemläxa 

Om det under samtalet visar sig att vi klickar (ursäkta ordvitsen) och du vill gå vidare bokar vi in ett nytt samtal där vi gör en varumärkesanalys och planerar din fotografering mer i detalj. Innan detta samtal kommer jag att skicka en länk till en kundsida där det finns en massa matnyttig information. Där finns också ett frågeformulär med ett gäng frågor som rör vad ditt mål och din vision är, vem din drömkund är, hur ditt varumärke ser ut rent estetiskt och vilken typ av bilder du behöver. Du fyller i dina svar och skickar in till mig innan det är dags för planeringssamtalet.

Din personal brand photography-session kommer inte att kännas som hos skolfotografen. Jag jobbar med en speciell fototeknik kallad Moment design som gör att pressen att stå framför kameran minskar och att bilderna blir mer naturliga och mer ”du”.

3. Planeringssamtal

Vi hörs igen och går igenom dina svar för att gräva fram ditt varumärke. Har du inte de exakta svaren på alla frågor diskuterar vi och utforskar dem tillsammans. Det handlar alltså inte om ett läxförhör, mer om att resten av arbetet går smidigare om du börjat fundera i ett tidigare skede eftersom vissa frågor kanske kräver lite extra hjärngymnastik.

När vi lagt på kommer vi att ha en konkret plan över vilka typer av bilder du behöver. Vi har även bokat in en tid för din fotosession.

4. AAAAAAAAAAHH!!!!!!! 

Det är oftast nu Den stora skälvan inträffar. Paniken över att ”Herre(piiiiip), jag ska stå framför en KAMERA, jag som hatar det och väger tio kilo för mycket och har en dålig hårdag och inte kan le naturligt och alltid blundar på bild!”.

Andas djupt.

Först och främst: skippa alla Youtube-tutorials om hur du ska posera för att se längre, bättre, proffsigare, smalare, snyggare bla, bla, bla, bla ut. De kommer inte att få dig att känna dig mer självsäker, snarare tvärtom. Det finns redan tillräckligt med åsikter om hur man ska och inte ska se ut, och minst lika många sätt att intala folk att de inte duger som de är – så jag tycker att vi struntar i den delen. Helt och hållet faktiskt.

Jag vill se dig som du är. Det behöver du inte öva på det minsta.

Nummer två: det kommer inte att kännas som hos skolfotografen när du satt med tandställning och vred huvudet åt ena hållet och kroppen åt det andra i någon märklig ormmännisko-pose på fotografens begäran. Jag jobbar med en speciell fototeknik kallad Moment design som gör att pressen att stå framför kameran minskar och att bilderna blir mer naturliga och mer ”du”. Ingen kallsvett alls. Låter bra, va?

Läs gärna mer om Moment design i Tekniken som gör dig avslappnad på bild

Boka en personal brand-fotografering och få fotografier till sociala medier som Instagram, Facebook och LinkedIn.
 

5. Fototajm

Nu när vi botat ångesten är det fotodags! Vi ses på en plats vi bestämt passar bra för den typ av bilder du vill ha. Har du valt det lilla fotpaketet kommer vi troligtvis att vara i samma miljö hela tiden. Eventuellt hinner vi med något eller några klädbyten för variationens skull. Har du valt ett av de större fotopaketen åker/går vi till några platser till. Allt enligt planen vi lagt upp under vårt samtal tidigare.
På den här sidan kan du se mer info om de olika fotopaketen.

Vill du läsa mer om vad som kan vara bra att fundera på och förbereda innan vi ses?
Kolla in 7 tips inför en personal brand-fotografering.


6. Redigering, leverans & hurra!

Efter att vi setts går jag tillbaka till min kammare och redigerar bilderna. När de är klara levereras de, högupplösta och lågupplösta i jpg-format, via ett privat webbgalleri inom någon vecka eller två. Du får alla bilder som blev bra (ingen har uppskattat bilder på sig själv när man exempelvis blundar eller gör en grimas, så de sållar jag bort) och de är sedan dina att använda fritt i alla dina marknadsföringskanaler: Instagram, LinkedIn, hemsida, broschyrer, vad du vill. Vill du göra en förstoring till mamma så gör du det!

Efter det klappar du dig själv på axeln för att du äntligen tog tjuren vid hornen, tar en kopp kaffe eller ett glas vin för att fira – och låter världen se din story i bildformat!

 
 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Du kanske även gillar


 
Föregående
Föregående

7 tips inför en personal brand-fotografering