Vad är egentligen copywriting?

 

Copywriting, eller bara ”copy” i dagligt tal, kan vara förvirrande. Vad är det egentligen?

Kortfattat är copywriting skrivna ord som har som syfte att väcka intresse och få någon att agera: som att få dina kunder att köpa det du vill sälja, eller åtminstone att bli intresserade nog till att börja överväga ett köp och läsa vidare.

Det är helt enkelt dina ord när du skriver i princip allt som har med ditt företag att göra. 

 
Tillsammans med dina bilder skapar copywriting ett starkt varumärke som konverterar nyfikna besökare till betalande kunder.
 

Din röst, din personlighet

Tillsammans med dina bilder skapar copy ett starkt varumärke som konverterar nyfikna besökare till betalande kunder.

Copyn behöver vara genomtänkt (eftersom det finns ett tydligt syfte med dess existens) och den ska ha ditt varumärkes unika röst. ”Jag hör verkligen dig när jag läser på din hemsida” är det bästa berömmet jag fått.

Copyn på din hemsida ska

  • ge din kund en känsla för vem du är som person

  • berätta din story

  • beskriva din kunds stora problem och erbjuda lösningen på det

  • göra att din kund känner att du förstår henne

  • göra att du syns på Google (alltså vara sökordsoptimerad)

  • ”ta din kund i handen” och leda henne från det att hon landar på din startsida till dess att hon gått genom de nödvändiga stegen för att slutligen genomföra ett köp eller ta kontakt med dig

Visst kan du anlita en copywriter för att skriva din hemsida helt utan din inblandning – men sen då? Dina kunder kommer att bli förvirrade om ditt varumärke låter på ett sätt på hemsidan och ett helt annat i all annan kommunikation. Att ta fram ditt…

Copy + bilder = sant

Copy och bilder är som ler och långhalm, Romeo och Julia, julafton och Kalle Anka. De behöver varandra.

Forskning visar att människans hjärna hanterar information i form av bilder upp till 60 000 gånger snabbare än information i form av text, och att runt 90% av all information vi tar in är i form av bilder.

Det är en lysande anledning till att ha bilder som stämmer överens med ditt varumärke på din hemsida, men att bara ha snygga bilder utan säljande copy är som att du skulle gå fram till en person på krogen och sedan bara stå tyst och hoppas att enbart din uppenbarelse ska leda till någon form av positiv respons. Snygg men innehållslös är väl inget epitet som någon önskar sig direkt (varken på krogen eller på sin företagshemsida).

Om du är intresserad av att läsa om vad foton på dig kan göra för ditt personliga varumärke, kolla in Vad är personal brand-fotografering?.

Dina bilder och hemsidans utseende är det som lockar kunderna till en början, men det är copyn som håller dem kvar och övertalar dem till att köpa eller boka. Det är med andra ord väldigt viktigt att du får till orden rätt.

 

Copy-DIY

Du använder ord i ditt företagande varje dag: på din hemsida, i blogginlägg, mejl, facebook- och instagram-inlägg och mycket mer. Därför tycker jag att det är viktigt att du som en del i ditt företagande lär dig att skriva bättre copy.

För visst kan du anlita en copywriter för att skriva din hemsida helt utan din inblandning – men sen då? Dina kunder kommer att bli förvirrade om ditt varumärke låter på ett sätt på hemsidan och ett helt annat i all annan kommunikation. 

Att ta fram ditt varumärkes personliga röst är ett måste – samt att du håller dig till den i alla former av skriven text. Att lära dig lite copy-DIY är helt enkelt den bästa lösningen om du frågar mig.


 Ska vi höras om din copy? Boka en kostnadsfri konsultation.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Du kanske även gillar


 
Föregående
Föregående

Vad är personal brand-fotografering?

Nästa
Nästa

7 tips inför en personal brand-fotografering