En byrålåda kommer lastad

Jag gillar choklad, engelskt kriminaldrama och att hjälpa företagare att kunna leva på det de älskar att göra

Nu är jag verkligen ingen fantast av 80-talsmusik, men jag måste ändå säga att det är något visst med den här textraden:

“Det finns bara en av mig och det är jag. Det finns bara en av dig och det är du.”

För det är vad allting handlar om: att vi alla är unika. Så gissa vad som är ditt stora försäljningsargument när du ska sälja in dig och ditt företag? Japp, du gissade rätt. Det är DU. Du är den stora skillnaden jämfört med andra företag som gör samma sak. Så genom att visa vem du är attraherar du rätt typ av kunder som verkligen passar.

På samma sätt utgör jag skillnaden i mitt företag, och om vi inser att vi passar som handen i handsken kommer vi att kunna uträtta stordåd. Tillsammans.

Det finns bara två av oss och det är vi. Och det är början på något riktigt spännande.

“Stop trying to make everyone happy, you’re not chocolate.”

0

koppar kaffe per dag är mitt snitt, vilket brukar orsaka stor förvåning. Men det är faktiskt så att det finns vuxna människor som inte gillar kaffe (men jag älskar doften av själva pulvret om det ger mig några pluspoäng ;)

1

gång har jag kommit med i svenska fotolandslaget (World Photographic Cup).
Det var 2021 och en av mina bilder från foto-SM-finalen blev utsedd att representera Sverige i kategorin “reportage" i VM.

2

pojkar kallar mig mamma. De fick i princip inga av mina gener (den minsta grät förvisso när vi plockade undan julsakerna sist, men det är också det enda) utan är fullständigt sjövilda individer som aldrig sitter still.

3

mil är det längsta jag kört fel innan jag insåg att jag var på väg åt helt fel håll. Och det är tyvärr långt ifrån den enda gången jag hamnat på ett annat ställe än vad som var tanken. Mitt lokalsinne är således inte ens uselt – det är obefintligt.

Kan man verkligen kalla sig en byrå när man bara är en..?

Jag driver en kommunikationsbyrå. En enmans-shows-byrå.

Det kan verka lite spretigt att syssla med så många olika saker som jag gör, men jag har valt att låta allting jag älskar bli mitt jobb. För att fotografera, skriva, rita och designa är sådant jag absolut skulle hålla på med på även om jag inte fick betalt.

Skrivandet och ritandet är intressen som hängt med sedan lågstadiet, medan fotografering tillkom när jag började arbeta på tidningsredaktion och upptäckte kamerorna inne på fotoavdelningen. Efter några år som egenföretagare föll jag pladask för webbdesign och grafisk formgivning också.

Så anledningen till att jag kallar mig för en byrå är att jag helt enkelt inte fick plats med alla mina kärlekar i en enda låda – så det fick bli en hel möbel.

Det där med fotoskräck

Vet du hur många människor jag träffat som sagt ”Jag fullkomligt ÄLSKAR att vara med på bild. Kom igen, nu kör vi! Fota mig!”?

Precis noll och ingen.

De flesta jag mött är mer eller mindre livrädda. Det är för mycket vikt, för fula tänder, för många rynkor, för dålig hårdag. För många hjärnspöken, helt enkelt. De har en dröm om att leva på sitt företag – men de vill inte synas (eftersom de inte är perfekta) och inte ta plats (för vad ska folk säga?).

Och vet du, jag var likadan. Jag ville heller inte bli fotograferad och jag ville inte synas – och att sälja in mig själv och mina tjänster: phh, kom igen, det kunde jag ju verkligen inte! Men efter att ha vågat ta mer plats insåg jag att mina två hatobjekt – att vara med på bild och att sälja – gick hand i hand eftersom det är genom att visa mig i mitt företag som jag säljer utan att behöva sälja.

I dag är den insikten närvarande i allt jag gör i mitt företag från foto till webbdesign och loggor till mina kunder. För jag vet att din personlighet och din story kommer att sälja åt dig, bara du vågar ta platsen som DU (för helt ärligt: vem skulle göra det bättre?).

Mitt liv som journalist

I över 15 år arbetade jag som pressfotograf, journalist och redigerare på både nyhets- och facktidningar. Jag har skrivit tiotusentals artiklar och fotograferat allt från knallemarknader och speedway till skogsteknik och biodling (iförd korrekt outfit, såklart).

Kortfattat kan man beskriva jobbet på en tidning som att först hitta och sedan lyfta fram det väsentliga i en historia – och att slutligen presentera den på bästa sätt för att den ska nå fram till och engagera mottagaren.

Och nu gör jag samma sak, bara att det numera handlar om varumärken och inte om nyheter. Ditt varumärkes framgång beror helt på att man identifierar och lyfter fram det som gör det (och dig) unik, och att man sedan presenterar det på ett sätt som tilltalar din målgrupp. Och det är ju liksom min grej!


4 MER ELLER MINDRE MÄRKLIGA SAKER OM MIG

01.
Jag pratar väldigt mycket – och fort. Blir jag uppspelt kan det hända att jag börjar studsa lite på stället. Och pratar ännu fortare.
Bara en heads up.

02.
Åldersmässigt är jag drygt 40, men å andra sidan räknade min fantastiska mormor sig inte som vuxen ens vid 91 års ålder, så jag har ingen brådska jag heller.

03.
Två tv-program det är strängeligen förbjudet att störa mig i är Morden i Midsomer och Kalle Ankas jul. Fem gånger per år är det bara för övriga familjen att vara tysta.

04.
Mitt märkligaste särdrag är tydligen min fobi för uppstoppade djur. Själv tycker jag givetvis att detta är fullt logiskt, men jag har hört att andra inte håller med.

Ska vi prata varumärke (eller Barnaby?)

Få ett gratis avsnitt från min online-skrivkurs!