När, var och hur använder man bindestreck?

 


Många tycker att bindestreck är en klurig liten sak i svenska skrivspråket. När ska man ha det – och var? Och i vissa fall är svaret inte helt givet, men här kommer ändå en checklista som tar upp de vanligaste reglerna man kan använda sig av.

 

1. NÄR TVÅ ORD SKA BLI ETT

När det gäller sammansättningar, alltså två separata ord som sätts ihop, är huvudregeln att man inte ska använda bindestreck. En bulle med kanel i är alltså en kanelbulle, inte en kanel-bulle.

I andra fall behövs bindestrecket när man sätter samman två ord/saker. Det gäller

  • sammansatta ord med en bokstav, siffra, tecken eller förkortning – till exempel e-post, 100-årsjubileum, @-symbol och VM-final

  • när ordet består av flera ord i början (ett så kallat flerordsuttryck) – till exempel Anders Zorn-museet och tio i topp-lista

  • när man använder utländska låneord – till exempel catering-tjänster och public service-företag

  • ord där det blir en vokalkrock – till exempel ja-anhängare (men här är det ordets kändisstatus som avgör: är det ett etablerat ord som folk är vana vid och därmed anses ha lättare att läsa även om det är ihopskrivet, till exempel värmeelement, används inte bindestreck)

 

2. NÄR TVÅ ORD MED SAMMA ÄNDELSE SKA HÄNGA IHOP

För att slippa upprepa sig när man skriver om grejer som har en gemensam ändelse kan man med fördel ta bort ändelsen på det första ordet. Istället för att skriva soffleverantör och sängleverantör skriver man soff- och sängleverantör.

Se däremot till att båda orden du vill skriva ihop verkligen har samma ändelse. Du kan till exempel inte skriva om utbildnings- och politiska frågor. Det du egentligen syftar på är egentligen utbildningsfrågor och politiska frågor, vilket inte är samma typ av ord: det ena är ett ord medan det andra består av två särskrivna ord. Du hade kunnat sätta ihop utbildnings- och arbetsmarknadsfrågor eftersom de båda är sammansatta ord med en gemensam ändelse, men i fallet med de politiska frågorna får du helt enkelt skriva utbildningsfrågor och politiska frågor. Eller ännu hellre: formulera om meningen helt så att du skriver frågor gällande utbildning och politik eller något liknande.

Varning 2 handlar om att använda bindestreck i meningar med ord som ofta nämns tillsammans, men för den sakens skull inte har en gemensam ändelse. Barn och ungdomar skrivs förvånansvärt ofta ihop till barn- och ungdomar, vilket blir helknasigt. Bindestrecket betyder i det läget att “domar” är en gemensam nämnare för båda orden. Meningen du skrivit blir, om man läser ut den i sin helhet, barndomar och ungdomar.

 
Tänk också på att när du skriver ihop två ord så är de fortfarande just två ord. Håll därför koll på böjningen på själva ändelsen. Om du skriver om 60-talet och 70-talet kan du inte behålla “-talet” som ändelse eftersom det är något som gäller en enda grej (singular). Du måste alltså ändra ändelsen till att vara i plural: talen. Så 60-talet plus 70-talet blir tillsammans 60- och 70-talen.

 

3. NÄR FLER ÄN TVÅ ORD MED SAMMA ÄNDELSE SKA HÄNGA IHOP

Att använda bindestreck istället för den gemensamma ändelsen är bra, men det kan också bli för mycket av det goda. Om du exempelvis ska skriva öppettiderna för en butik och skriver mån-, tis-, ons- och torsdag blir det lite klonkigt att läsa. Tänk att två sammansatta ord är lagom, tre börjar bli på gränsen och allt över det är för mycket. Butiken skulle istället kunna skriva att de har öppet måndag till torsdag.

 

4. NÄR TVÅ ORD MED SAMMA INLEDNING SKA HÄNGA IHOP

När man skriver om två ord som har samma början, till exempel barnkläder och barnskor, kan man rent språkligt korrekt skriva det som barnkläder och -skor, men många experter avråder ifrån det eftersom det anses svårläst. Man menar att det stör läsupplevelsen och att läsaren ofta behöver backa tillbaka i meningen och läsa om den för att förstå vad som egentligen menas. Så välj att kasta om i meningen om du inte kan lösa det på annat sätt, och skriv till exempel kläder och skor för barn.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
Föregående
Föregående

Vilka olika sorters typsnitt finns det och vad är skillnaden mellan dem?

Nästa
Nästa

Håll koll på bakgrunden när du fotograferar