Din logga behöver inte innehålla rubbet

 



Din logga behöver inte säga ALLT. Många tror att en företagslogga på sina små axlar behöver bära den stora uppgiften att förmedla allt du gör. Lyckligtvis är inte det sant. Din logga ska vara något som identifierar ditt varumärke, inget annat.

Tänk bara på McDonalds gyllene M. Den visar inga burgare, eller hur? Samma sak med Nikes swoosh-logga: den säger inte ett ord om sportkläder eller skor. Och Apple ska vi inte prata om. Ett äpple som logga till ett företag som tillverkar teknikprylar?! Och ändå vet ALLA vilka företag det handlar om när de ser loggorna.


SKA BARA IDENTIFIERA

Det enda din logga egentligen behöver vara är att vara något som identifierar ditt varumärke. Det behöver alltså inte se ut som något som finns i ditt företag, till exempel en boll om du nu råkar pyssla med någon bollsport, en pensel om du är konstnär eller en hammare för att du jobbar som snickare.

Din logga kan förställa något helt annat än det allra mest uppenbara. Det kan ha en koppling till exempelvis de verktyg du använder eller något som berör din filosofi kring det du gör – men abstrakt. En del väljer en symbol som inte har någon koppling alls till innehåller i företaget, eller (som jag) så väljer man en eller flera bokstäver från företagets namn.
Och nu behöver man inte gå helt bananas bara för att jag säger att man inte behöver vara övertydlig. Man måste fortfarande vara logisk. Så om en snickare inte vill ha en hammare innebär det inte att han eller hon ska välja en fotboll eller något annat som inte har något alls att göra med verksamheten. Man ska inte förvirra kunden om man kan låta bli.


HUR VAR DET NU MED M:ET..?

Kan din hjärna inte släppa varför McDonalds, Apple och Nike valde de symboler de gjorde? Då kommer svaret här:

 

McDonalds “M” är så klart första bokstaven i företagsnamnet, men dess utformning med de rundade bågarna kom till av en slump när man insåg att de gula bågar man använt som inslag i restaurangernas utvändiga arkitektur ur vissa vinklar tillsammans bildade ett M.

 

Nikes logga symboliserar den grekiska segergudinnan Nikes vingar och står för rörelse och fart.

 

Apple valde ett äpple både som namn och symbol med hänvisning till att denna frukt står för kunskap. Att det är ett bett taget ur äpplet har att göra med att man ansåg att frukten annars var förvillande lik ett körsbär

 

Nu vet du det :)

 

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

Håll koll på bakgrunden när du fotograferar

Nästa
Nästa

Varför du behöver olika varianter av din logga