Ditt varumärke är så mycket mer än bara en logga

 


När man pratar om varumärke är det många som tror att det är samma sak som ett företag, men det är en absolut skillnad. Ditt företag är de fysiska sakerna: produkterna och tjänsterna du erbjuder dina kunder. Ett företag har som enda mål att dra in pengar. Ditt varumärke å andra sidan är kontakten du skapar med dina kunder och det som gör att du säljer dina produkter och/eller tjänster.

Det är också många som tror att det är loggan man menar när man pratar om varumärke, och kanske färgpaletten och typsnitten man valt. Men ett varumärke är så otroligt mycket mer än så. Det är ditt företags personlighet.
En logga är så klart en superviktig del av ett varumärke, men utan en grund att luta sig tillbaka på är den bara ett ytligt tillägg utan innebörd.

 
 

SOM ETT ISBERG

Man kan likna ett varumärke vid ett isberg: den del du kan se är bara en bråkdel av vad som verkligen existerar. Ovanför ytan finns loggan, typsnitten och färgerna. Det är de saker din kund kan se. Under ytan däremot, där gömmer sig något mycket större. Där hittar man alla saker som tillsammans utgör kundens upplevelse av ditt varumärke: vilken röst du skriver med (läs mer om din röst här), vad du väljer att skriva om, ditt varför, din drömkund med mera. Alltså de osynliga, men ack så viktiga delarna.

Det många gör fel när de skapar sitt eget varumärke är att de hoppar direkt till de roligaste bitarna – de synliga. Men utan att ha gjort grovjobbet med att ta reda på alla psykologiska aspekter som ligger under vattenytan på isberget är det oerhört svårt att få till ett resultat som håller i längden.

 

Mitt råd är att börja i rätt ände för att slippa en massa dubbelarbete. Det allra första du behöver ta tag i är de här fyra frågorna:

 

1. Vad är ditt varför?

Ditt "varför", alltså anledningen till varför du valt att syssla med det du gör i ditt företag, är bland det absolut viktigaste i ditt varumärke. För när du vet ditt varför, och kommunicerar utifrån det, kommer du att locka till dig kunder som tycker likadant som du. Och de kommer att vara mer lojala än några andra kunder. Det är också det här som kommer att göra det värt att fortsätta de dagar det inte är guld och gröna skogar. Kanske kommer det en pandemi och omkullkastar allt, kanske får du en kund som tar otroligt mycket energi, eller mer restskatt än du räknat med. Har du en stark drivkraft till varför du gör det du gör kommer du att släpa dig upp ur sängen och kämpa på – för du vet att det är värt det. Läs mer om ditt varför här.

 

2. Hur är du unik?

För att bygga ett starkt varumärke behöver du även ha koll på vad som särskiljer dig från konkurrenterna. Vad det är kan ligga gömt i ditt varför. Vad är det du har med i bagaget som gör att du kan erbjuda något som ingen annan kan? Är det kanske en personlig upplevelse eller en bakgrund inom en specifik? Hitta din ”USP” (unique selling point/unique selling proposition) och förmedla den tydligt.

 

3. Vad är din story?

Din story är också en viktig del i det som gör dig unik – och relaterbar. Återigen kan du backa tillbaka till ditt varför för att hitta svaret på den här frågan. Oftast grundar sig ditt varför i en händelse eller period i ditt liv som faktiskt är din story. Du kanske har befunnit dig i samma situation som dina kunder befinner sig i nu? Skriv om det för att få kunderna att förstå att du förstår dem och att du därför är rätt person att hjälpa dem.

 

4. Vem är din kund?

Att skapa en drömkundsavatar är omtvistat: kritikerna menar att det är meningslöst att hitta på en drömkundsavatar eftersom hon blir just påhittad – och påhittade personer betalar inte dina räkningar – medan förespråkarna menar att det är en absolut nödvändighet för att kunna skriva in dig under skinnet på de kunder du vill locka. Läs mer om drömkunden och varför jag tycker att det är en toppenidé att skapa en avatar här.

 

När du vet svaren på de här frågorna har du tagit de första stegen till att skapa ett starkt personligt varumärke som både visar vem du är – och attraherar din drömkund!

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

Kapa personer på rätt ställe när du fotograferar

Nästa
Nästa

Allt du behöver veta om särskrivning