En logga eller en … kopparspiral?

 

När man skapar en logga finns det en hel del saker att förhålla sig till. Förutom det uppenbara att loggan ska passa företaget och deras kunder rent stil- och varumärkesmässigt behöver den även vara enkel att läsa, inte vara för lik en redan existerande logga – och den ska helt inte påminna folk om grejer som inte har med saken att göra.

Ibland är det här med associationer väldigt individuellt, och ibland mer universellt. Som den gången en av mina kunder ville ha hjälp att göra pdf:er med sin befintliga logga. Jag gjorde ett par varianter – men undvek en speciell layout (som kunden sagt att hon själv tänkt på i) eftersom det var något med den som kändes fel när jag testade den.

Det första min kund sa när jag visade upp förslagen var att hon gillade dem, men hon undrade om det inte gick att göra den varianten hon hade gett som förslag. Jag fick säga som det var: att jag testat den, men av någon anledning fick myndighets-vibbar av den (vilket verkligen inte passade med kundens varumärke). Hon kände inte samma som jag, så jag gjorde hennes önskade variant med.

Flera månader senare hänvisade jag samma kund till att kolla upp en grej på Region Örebro län och hennes första kommentar var “Oj, deras logga påminner om min!”. Och där hade vi lösningen på vad det var som stört mig! Grejen var att kunden i fråga bor in helt annan del av landet, så hon har ingen koppling till loggan som spökade för mig, men mitt huvud skrek myndighet (okej, landsting/region, men nära nog) direkt.

En annan logga jag personligen har lite åsikter om, men inte hört så många andra säga något om är Tesla. När jag ser deras logga ser jag bara en enda sak: en kopparspiral. De har till och med fått med de små krokarna ute på ändarna :D

(Förlåt om du numera aldrig kommer att kunna se en Tesla igen utan att tänka på preventivmedel.)

 

I de här båda fallen var associationen personlig – det var inte så att alla skrek “Myndighet!!!” gällande min kunds logga när den presenterades på ett visst sätt, och jag har som sagt inte hört jättemånga fler än jag som ser en spiral på Teslas bilar (även om den är SÅ uppenbar ;).

När det gäller sådana associationer kommer man alltid att stöta på dem oavsett hur ens logga ser ut eftersom man aldrig kommer undan personliga åsikter. Alla har en. Därmed är de inte nödvändigtvis något man behöver ta med i beräkningen när man gör en logga.

Men ibland är det inte bara en eller ett fåtal som tolkar en logga på ett visst (felaktigt) sätt, utan många. Och det är i det här läget som man kanske ska börja bry sig om vad andra säger.

 

Pepsi är ett sådant exempel. Deras logga har gett upphov till många fniss eftersom den har vissa likheter med en tjock liten gubbe med magen hängande utanför. En del ser även symbolen som baksidan av samma tjocka gubbe när han böjer sig framåt. Bara att rita dit en skåra istället för en navel alltså ;)

 

Ett av de mer uppmärksammade svenska exemplen på när en logga upplevs som något helt annat än vad den var tänkt som var när Frölunda hockey för ett tag sedan bytte symbol. Kritiken lät inte vänta på sig eftersom många tyckte att den påminde alltför mycket om den nazistiska svastikan. Klubben meddelade bara någon vecka efter att man lanserat den nya loggan att man drog tillbaka loggan: protesterna var för kraftiga.

Jag minns inte hur många miljoner det var som lagt på detta projekt som bara fick kastas i soptunnan. Röster höjdes om hur det kunde vara möjligt att ingen, vare sig inom klubben eller reklambyrån, under hela processen med att ta fram loggan hade dragit parallellen till hakkorset.

 

Men de är inte ensamma om att ha missat att se vad alla andra ser väldigt tydligt när loggan väl presenteras för världen. Följande loggor är några lysande exempel på detta ;)

Så inga tvetydiga symboler i loggan, okej? Bara för att vara på säkra sidan ;)

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
Föregående
Föregående

Hur jag tänker när jag kompletterar en färgpalett

Nästa
Nästa

Hur du får till bäst ljus när du fotograferar inomhus