Hur jag tänker när jag kompletterar en färgpalett

 

Min allra vanligaste kund kommer till mig helt utan en spikad färgpalett till sitt företag, men ibland finns det redan (relativt) inarbetade färger som kunden vill behålla. Då är det dags att komplettera :)

Häng med i hur jag tänkte med två av mina kunder!


Anki – från kallt till varmt

Först ut är HR-konsulten, coachen och yoga-instruktören Anki Lundin. Hon hade tre färger i sin befintliga logga: en cerise, en lila-cerise och en grå. Ledorden vi arbetade med när vi gjorde om hennes hemsida var starka färger och energi, men också ett lugn och seriositet när det krävdes. Anki är som person väldigt förtjust i starka färger – allra helst rosa – och klär sig alltid i starka nyanser. Att rosa skulle stanna i den nya färgpaletten var därför givet, men jag valde två mjukare nyanser som går åt det varma hållet eftersom den tidigare kalla tonen inte passade varken Ankis varma personlighet eller känslan hennes varumärke utstrålar i övrigt.

Som komplement till de rosa valde jag tre dämpade turkosa färger för att paletten även skulle innehålla färger som lugna ner helhetsintrycket lite. Nu kan Anki välja vilken energinivå som passar för olika tillfällen/ämnen!

Den gamla paletten med kallare cerisa nyanser – och den nya med varmare rosa samt turkosa.

 

Så här ser Ankis färger ut “in action”:

 

Upphandlingskonsulten – från klatschigt till sobert

Torbjörn Olsson arbetar som upphandlingskonsult, vilket gör att många av hans kunder är myndigheter. Hans tidigare färgpalett bestod av mörkblå och orange – med absolut fokus på den orangea med blått som en accentfärg. För att bättre passa hans myndighetskunder, som själva väldigt ofta har ett rätt strikt grafiskt uttryck och väldigt ofta använder sig av just blått, behövde Torbjörns färger justeras en aning.

 

Den gamla paletten – och den nya.

 

Tanken med att välja en färg som väldigt många inom branschen använder är att myndighetspersonerna ska känna sig hemma i den blå färgskalan – men man vill heller inte bli en i mängden av blå hemsidor/varumärken. Då funkar en kompletterande färg – som orange – utmärkt.

Kruxet med just orange är att det är en färg som ganska många (29% enligt en undersökning från 2022) uppger som den fulaste färgen de vet. Det är enligt samma undersökning också den färg som flest associerar med låga priser och lågprisvarumärken. Det gäller alltså att hitta rätt sorts orange och använda den med eftertanke.

För att komma bort från lågpris-känslan valde jag en mer dämpad nyans av orange som känns mer vuxen. Den är inte lika mycket “in your face” som en mer knallig orange – vilket ofta är det lågprisbutikerna använder för att dra till sig så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Torbjörns blå blev tre olika blå nyanser för att kunna variera uttrycket mer. Som ytterligare komplementfärger lade jag till en rostfärgad och en neutral beige färg.

 

Så här blev resultatet på Torbjörns hemsida:

 

Det var mina två exempel på hur jag tänker när jag kompletterar kunders befintliga färger. Är du i startgroparna för att skapa ditt företags varumärke kan det här blogginlägget om knep för att hitta rätt vara något för dig. Vill du hellre se hur jag arbetat med andra kunders varumärken är du välkommen att titta i portfolion.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
Föregående
Föregående

10 saker att göra när du har lågsäsong

Nästa
Nästa

En logga eller en … kopparspiral?