Inda interiör

 
 

Inda interiör är en anrik inredningsbutik som försett örebroarna med skandinaviska kvalitetsmöbler sedan 1960-talet. I dag drivs företaget av tredje generationen ur samma familj.

Att ha en personlig relation är något man värderar högt i företaget. Att inte vara ett stort möbelvaruhus med butiker runt om i världen, utan att vara nära kunderna – både geografiskt och personligt. Man vill ta sig tiden att lära känna varje kund och deras inredningsönskemål så att man kan rekommendera produkter som kommer att passa just den kunden och deras hem i många år framöver.

 
 
 
 

Inda interiör drivs sedan 2021 av Karin Ellervik Sjöholm. Det var hennes morfar som startade butiken på 60-talet och drygt 20 år senare tog Karins mamma över rörelsen och döpte den till Inda interiör. Nu när Karin tagit över, och butiken dessutom flyttat från lokaler inne i centrala Örebro till en vacker lada på Brandstorps gård på landet mellan Örebro och Arboga, ville hon göra en del förändringar som bättre speglade hennes vision för varumärket framåt.

Ursprungligen skulle vi ta fram en ny hemsida med text och bilder som förmedlar det kvalitetstänk man har i företagets alla delar. Att bättre visa upp vilka produkter som finns i butiken även för lite mer långväga kunder som hittar till Inda via nätet stod också högt upp på priolistan.

 
 

När det gällde loggan pratade vi länge fram och tillbaka om när den rätta tidpunkten var att byta till något nytt. Var det för mycket att även byta logga så tätt inpå att butiken bytt adress eller var det lika bra att göra allting i ett svep? Vi beslutade oss för att vänta lite – men några månader senare kom idén plötsligt till mig en lördagskväll när jag lade barn (det är alltid i de mest udda stunderna man får de bästa idéerna ;)

Jag gjorde ett förslag som jag presenterade för Karin på vinst och förlust – för vi hade ju sagt att vi skulle vänta lite till... Men när Karin såg loggan bestämde hon sig på direkten: väntan är över, vi kör! Några timmar senare hade hon redan beställt en stor skylt till utsidan av ladan och bokat in leveransbilen för att stripas.

Inspirationen till ikonen i loggan var ladan som butiken ligger i. Karin ville väldigt gärna ha med ladan på ett eller annat sätt. Hon hade experimenterat med tanken på att ha en naturtrogen teckning av ladan som logga, men tyckte inte att det gav den känslan hon var ute efter.

 
 

Lösningen blev en stiliserad variant av ingången till ladan, som är det gamla mjölkrummet. Resten av inspirationen utgick från stilen från en exklusiv vinflasks-etikett eller loggan till ett gods. Typsnittet blev därför traditionellt med serifer (här kan du läsa mer om vilka olika typsnitt som finns och hur man använder dem).

 
 
 
 

Indas färger har tidigare mest varit svart och vit med instick av en klarröd och en gräsgrön. Redan när vi gjorde om hemsidan beslutade vi oss för att ta bort dessa alltför starka färger och istället plocka upp den dova mörkgröna nyans som Karin valt till de metallstolpar som stöttar upp ladans innertak (kolla på fotona så ser du dem överallt inne i butiken).

När vi sedan satte tänderna i loggan fick den gröna färgen sällskap av fler färger som alla grundar sig i de naturmaterial som inredningsbutikens möbler ofta är tillverkade av: trä, sten, bomull och fårull.

 
 
 
 

Rätt ofta när jag ska fotografera kunder till deras hemsida blir de väldigt nervösa när jag frågar om de har en lokal de vill att jag kommer till för att fotografera. “Nej, jag sitter hemma i soffan och jobbar. Det kan jag inte visa på hemsidan!” är en inte helt ovanlig reaktion.

Här var det däremot inga problem. Här fanns ju en drygt 200 kvadratmeter stor lada fylld med designmöbler och inredningsdetaljer överallt! Var jag än vände mig fanns det vackra miljöer att fotografera, redan uppställda och färdiga. Hur lyxigt som helst – och jag hade kunnat stanna i flera timmar till.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Med den nya hemsidan och brandingen tar Karin och Inda interiör stora kliv framåt mot framtiden. Nu matchar allting i företaget: butiken, loggan, fotona, färgerna och hemsidan pratar alla samma språk och ger en enhetlig bild av en möbelbutik som nu är redo för ytterligare årtionden i inredningens tjänst.

Här kan du se Inda interiörs hemsida.

Vad vill du hitta på nu?

Gå tillbaka till portfolion
Läsa mer om mitt paket All inclusive
Boka ett gratis 30-minuterssamtal

 
 
Föregående
Föregående

Lisa Hasselgren – Säkra samtal

Nästa
Nästa

Syntactica