Varför du behöver hitta din unika röst

 

Ditt personliga varumärke behöver ha en unik röst. Och den rösten ska vara din, ingen annans.

Det finns tyvärr vissa som tänker att det är en strålande idé att titta på andra i branschen för att se vad de skriver – och att sedan stjäla deras texter och lägga dem på sin egen sida. Det finns så många fel med det här (utöver den uppenbara hyfs och fason-aspekten). Här är de tre främsta:

1. Lagar och regler
För det första: det är olagligt. Att ta en annan persons text är ett brott mot upphovsrättslagen. Inget man vill syssla med alltså.

2. Personlighet
För det andra: texten kommer inte att vara du. Den speglar ju någon annans personlighet, uttryck och åsikter. Det kommer att skada ditt varumärke när kunderna märker skillnader mellan hur du uttrycker dig i dina texter och hur du pratar när de träffar dig live.

3. Google ser dig
För det tredje: Google kommer att straffa dig – och även personen du snodde texten ifrån. Googles sökrobotar dammsuger nätet och jämför texter. Hittar de två identiska texter på två helt olika hemsidor slår de bakut och puttar ner båda sidorna i rankningen. Det är den sidan som lagt till texterna sist, alltså den som kopierat, som drabbas hårdast, men även den stackaren som fått sina texter snodda straffas. Så inte nog med att en copycat sabbar sitt eget varumärke, den drar med sig andra i fallet också.


Sammanfattningsvis: hitta din egen röst. Det blir både bättre och roligare – och är dessutom helt lagligt!

 

Läs mer om ditt varför här – för att ha koll på det är nämligen ett måste när du ska identifiera din unika röst.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia


Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

3 sätt att få med dina färger vid en fotografering

Nästa
Nästa

7 frågor för att identifiera ditt personliga varumärke