Misstag att undvika när du skapar en ny logga

 



Det finns en del fallgropar som man kan ramla i när man gör sin egen logga. Här är sex vanliga misstag jag ser om och om igen:

 

1. Loggan innehåller för många detaljer

En bra logga är enkel (vilket absolut inte är samma sak som att vara intetsägande) och innehåller inte en uppsjö av olika detaljer och symboler. Ju fler delar som finns i loggan, desto större är risken att loggan upplevs som rörig.

 

2. Loggan följer den senaste trenden

Det finns en hel del trender inom grafisk design, och visst kan det vara lockande att hoppa på en eller flera av dem. Men om man tanker långsiktigt är detta en otroligt dålig idé. Ditt företag ska ju finnas kvar länge, eller hur? Och trender brukar ha en förmåga att bli omoderna ganska snabbt när nästa grej blir poppis. Att skapa en loga utifrån vad som är inne just nu är ett garanterat sätt att om ett år sitta med en logga som är helt ute.

Välj istället en logga som håller i längden.

 

3. Loggan byts ut hela tiden

Att ändra sin logga och resten av sin branding ofta ger ett oseriöst intryck. Kunden tappar känslan av att ditt företag står för något hållbart, och du kommer att få svårt att bygga upp en igenkänning av ditt varumärke.

 

3. Loggan är nästan identisk med en eller flera andra företags loggor

Förutom att det här kan handla om ren stöld är en logga som påminner alltför mycket om ett annat företags en dum idé. Vitsen med din branding är ju att den ska förmedla det som är unikt med just ditt företag. Att då ha kopierat någon annans ger både motsatt effekt när kunderna inte kan avgöra vilket företag de tittar på, plus att det verkligen inte ger några pluspoäng till ditt företag om det visar sig att du snott brandingen från någon annan.

 

5. Loggan är för bokstavlig

Din logga behöver inte förmedla allt (som du kan läsa mer om här) och den bör heller inte vara för bokstavlig. Bara för att du säljer spik behöver inte loggan föreställa en, och även om du driver en tandläkarpraktik behöver inte loggan föreställa en tand. Lite finess och eftertanke har aldrig skadat, så tänk ett varv till.

 

6. Loggan är inte vektoriserad

Om din logga enbart är gjord i formaten jpg eller png kommer du att stöta på problem förr eller senare. För att kunna tryckas i stora format behöver din logga vektoriseras, vilket betyder att den görs i ett format som kan skalas upp eller ner till vilken storlek man vill utan att se suddig eller pixlig ut. Så se till att loggan görs i ett program som ger dig en vektoriserad fil.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
Föregående
Föregående

Så mycket förlorar du på att använda foton från en bildbank

Nästa
Nästa

5 tecken på att det är dags för ett nytt varumärke