5 tecken på att det är dags för ett nytt varumärke

 

Det är som att ha fel kläder på sig på en fest. När ditt varumärke och/eller din hemsida inte stämmer med den bild du vill förmedla av ditt företag blir det pannkaka av alltihop. Kunderna blir förvirrade över vilken typ av företag du egentligen har, och du ursäktar dig och mumlar något om att ”titta inte på hemsidan, vi håller på och gör om den” fast det egentligen har sett ut så där i flera år.

Det spelar ingen roll om du haft ditt företag länge eller nyligen startat: är det fel så är det fel.

Din branding och din hemsida behöver visa vad ditt företag står för. De behöver stämma med målen du har – och de behöver framför allt hjälpa till att ta företaget framåt.

Branding handlar om hela upplevelsen av ditt företag. Man kanske mest tänker på den utseendemässiga delen av ett varumärke (logga, färger och annan grafik) när man pratar om branding, men alla delar spelar in. Vilken röst du använder och vilka ord du väljer att skriva in dina texter är också en del av kundens upplevelse.

 
 

Din logga, dina foton, copyn och din webbdesign behöver alla arbeta tillsammans för att skapa en upplevelse som stämmer.

Är du osäker på om din branding och hemsida lever upp till detta? Här är 5 tydliga tecken på att det är dags för något nytt:

 

1. Ditt varumärke känns inaktuellt

När ditt varumärke och/eller hemsida inte speglar ditt företag som det är nu sänder det fel budskap till din kund. Det kan handla om både stora och små förändringar, och både internt och externt i företaget. Kanske började du helt ensam i företaget, men på senare tid har verksamheten utökats med anställda. Kanske har du bytt nisch eller ändrat dina tjänster och paket – eller helt enkelt bara blivit bättre på det du gör så att den gamla stilen och det som visas upp inte längre matchar nivån du håller nu.

Oavsett vad behöver ditt varumärke och din hemsida spegla hur det är i dag och hur du vill att framtiden ska bli, inte hur det hela började.

 

2. Du har bytt målgrupp

En ganska vanlig utveckling i ett företag är att man byter eller åtminstone delvis ändrat sin målgrupp efter en tid. Du kanske hade lägre priser eftersom du var ny, och din stil var anpassad till den målgruppen du riktade dig till då. Alternativt har du bytt målgrupp av andra anledningar än ekonomi, men problemet är det samma: den stil du valde till din original-målgrupp passar inte till den målgrupp du vill arbeta med nu.

Stilen och innehållet på din hemsida behöver passa den kund du vill attrahera i dag.

 
 

3. Du har höjt dina priser

Den här anledningen är så viktig (och vanlig) att den får en egen punkt även om vi nuddade vid den i punkt 2. Om du höjt dina priser efter att ha arbetat ett tag, blivit bättre på din grej och över lag höjt kvaliteten på det du erbjuder så skjuter du dig själv i foten om ditt varumärke och hemsida fortfarande signalerar ”nybörjare”. Forskning visar att nästan hälften av potentiella kunder som besöker din hemsida tycker att designen är den viktigaste faktorn för att avgöra företagets trovärdighet. Och de gör denna bedömning på ett fåtal sekunder, så det gäller att det inte ser billigt ut i din kunds ögon.

 

4. Du har tröttnat

Ibland kan man inte sätta fingret på vad det är, utan man är bara less på sitt varumärke. Det känns fel och du är inte stolt över hur det ser ut rent grafiskt när du presenterar företaget. Du har helt enkelt tröttnat. Och du vet att om du har tröttnat: då märks det utåt också.

Du förtjänar ett varumärke du kan känna dig stolt över, och dina kunder kommer att märka om du inte är det.

 

5. Ditt varumärke känns opersonligt

En av mina käpphästar är att man absolut behöver visa sin personlighet i alla delar av företagets marknadsföring. Men det är ju inte så lätt att fixa det – särskilt inte när man startade företaget och behövde ha en logga och en hemsida snabbt för att komma i gång. Ofta tar man i det läget (och även senare i sin företagsresa om man tycker att det där med design och hemsida är rätt klurigt) ofta genvägen och tittar på andra. Hur har konkurrenterna inom samma bransch gjort? Och så väljer man en logga och en hemsida som ser ut som deras, för det måste ju vara rätt? Fel.

Din branding behöver andas dina värderingar och särskilja dig från konkurrenterna – för hur ska kunderna annars minnas dig och känna att det är du som bäst passar för just dem?

Kände du att en eller flera punkter stämde in på dig? Lugn :) Här kan du läsa några blogginlägg som kan hjälpa dig på traven:

7 frågor som kan hjälpa dig att identifiera ditt personliga varumärke
Varför du behöver hitta din unika röst
Ditt varumärke är så mycket mer än bara en logga
Din logga behöver inte innehålla rubbet

Känner du dig fortfarande lite skakad och vill prata om vad vi kan göra för att lösa problemet är du välkommen att höra av dig. Här du läsa lite mer om mina tjänster inom branding och webbdesign.

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
Föregående
Föregående

Misstag att undvika när du skapar en ny logga

Nästa
Nästa

Fixa dina brutna länkar steg för steg