Prata fördelar – inte funktioner – när du skriver säljande texter

 


Visst kan det vara lockande, och går dessutom ofta på ren automatik, att berätta om alla fantastiska grejer du erbjuder när du ska sälja in din tjänst eller produkt. En bröllopsfotograf till exempel kan skriva att han eller hon har stor vana av bröllopsfotografering. Det måste ju locka drivor av kunder, eller hur?

Nja, så där faktiskt. Visst är det bra att fotografen är erfaren, men brudparet som letar efter någon som kan fotografera deras dag är egentligen inte så intresserade av fotografen: de vill veta vad fotografen kan göra för dem, alltså vad fördelen med att anlita nämnda fotograf är. “Stor vana” ger dem ingen känslomässig reaktion. För att fixa det krävs att fotografen pratar till deras känslor och vad de egentligen vill ha.

Och det är här kunskapen om, och skillnaden mellan, fördelar och funktioner kommer in i bilden.


SKILLNADEN MELLAN FÖRDELAR OCH FUNKTIONER

Funktioner är faktabaserade och handlar om vad du, din tjänst eller produkt är eller har.
Fördelar pratar till kundens känslor och handlar om vilket resultat hon får genom att anlita dig

Om vi går tillbaka till bröllopsfotografen som har “stor vana” (som alltså är en funktion):
Som före detta bröllopsfotograf själv vågar jag påstå att det de flesta brudpar önskar sig är

  • någon som tar hand om dem och agerar ”guide” under dagen (eftersom det oftast är deras första bröllop)

  • att kunna känna trygghet i att fotografen inte missar viktiga moment (så att de inte behöver känna press att ha kontroll på allt under bröllopsdagen)

  • att få professionella bilder att spara för resten av livet

 
 

Ovanstående lista är alltså vilka fördelar brudparet får genom att anlita en erfaren fotograf. Att prata om att de får all hjälp de behöver för att kunna slappna av på sin stora dag – och att de kommer att få top notch-bilder att visa framtida generationer – är betydligt mer effektivt än att rabbla upp fakta.

Tricket är alltså att omvandla allting som din tjänst/produkt är eller har till vilket positivt resultat det ger din kund.

Uppgift

Gå in på din hemsida och räkna hur många funktioner du kan hitta. Försök sedan ändra dem till fördelar. Och för att pricka rätt fördelar som verkligen talar till din kund behöver du ha koll på hennes innersta tankar och drömmar.

Vill du lära dig fler skrivknep som verkligen kryper under skinnet på din kund? Hoppa in här och kolla på mina online-skrivkurser “15 00 bilder men inget att skriva” för fotografer och kreatörer eller “Vad är grejen"?” för övriga entreprenörer. Vill du inte köpa grisen i säcken kan du ta en smygkik på ett av avsnitten här – utan att betala en krona!

 

Hej!

Jag är en storyteller i bilder och ord. Mitt mål är att hjälpa dig sälja mer med dina ord, visa hur bilder som visar din personlighet är rent marknadsföringsguld – och ge dig tips om hur du skapar en hemsida och branding som andas ditt unika varumärke rakt igenom.

/Pia

 

Senaste inläggen


 
 
Föregående
Föregående

Fixa dina brutna länkar steg för steg

Nästa
Nästa

Det här ingår när du anlitar mig för branding